כאבי גב | צילום: one photo, שאטרסטוק

כאבי גב נחשבים לתלונה נפוצה. אנחנו מחפשים “אשם” בכאבי גב ואף מוצאים: בקרב הסוחבים מדובר בסחיבה, בקרב היושבים מדובר בישיבה ממושכת וכפופה והעומדים – עמידה.

המיתוסים אמנם אומרים שיש דרך נכונה לשבת, להרים ולעמוד – אך מחקרים מוכיחים אחרת. אין דרך נכונה להרים, אין דרך נכונה לשבת, אין דרך נכונה לעמוד.

אז אם עד היום נהגנו לחשוב שבהרמת משא כבד, יש צורך לכופף ברכיים ולא גב, בשנים האחרונות מתגלים ממצאים מעניינים מאוד, בין היתר בזכות התפתחות אמצעי הדמיה כגו בדיקות MRI ו CT. מחקרים מצאו שחלוקת העומס בכיפוף מורכבת יותר ממה שחשבנו ואין בה כדי לגרום נזק. נמצא גם שמבחינת יעילות אנרגטית, תנועת כיפוף הגב היא חסכונית יותר, והיא גם נוחה יותר אצל אנשים רבים. המחקרים הראו שלמרות ההמלצות הרווחות, רוב האנשים ממשיכים להרים משקל עם גב כפוף וזה לא גורם סיכון לכאב או פציעה.

אם כואב לכם הגב וכיפוף מגביר את הכאב, אפשר במשך כמה ימים לכופף עם הברכיים עד שהכאב יוקל. אם כואבות הברכיים אפשר להתכופף עם הגב למספר ימים. בכל מקרה חשוב לזכור שזה להקל לכמה ימים ולא בגלל נזק פוטנציאלי.

הכתבה פורסמה לראשונה במהדורת 'בחזית הבריאות' במייל. להרשמה:

ומה לגבי גב זקוף? התפיסה לפיה ישיבה זקופה היא נכונה, מעוגנת בתרבות מאות שנים, ומקורה בכללים מקובלים בצבאות שונים. במהלך השנים ועם התפתחות תרבות היושבנות הממושכת, השתרשה הדעה לפיה יש לשבת זקוף מסיבות בריאותיות – קרי הפחתת כאבי גב, כאבי צוואר, כאבים במרפקים ובכפות הידיים.

מסתבר כי רצף של מחקרים, עקביים ואיכותיים, מלמדים כי אין גורם סיכון מבחינת כאבי גב ליושבים. יתר על כן, מחקרים שבדקו שכיחות כאבי גב אצל אנשים שעבודתם בישיבה מצאו שאינם סובלים יותר בהשוואה לאחרים מכאבי גב תחתון.

כיום ההמלצה היא שכל אדם ישב איך שנוח לו, על אף שמרבית האנשים בוחרים לשבת מעט כפופים, כי כך יש פחות עומס על חלק ממבני עמוד השדרה. בנוסף, צריכת האנרגיה בתנוחה זאת מופחתת ולכן היא פחות מעייפת. לכן ניתן להסיק שהישיבה צריכה להיות נוחה ולא תחת כללי זקיפות מעיקים. הדבר עליו כן מסכימים המחקרים הוא שיש צורך לשבור את רצף הישיבה בתנועה. לקום מידי פעם, לעמוד, לעשות סיבוב קצר – אלו פעולות שטובות לבריאות שלכם, בלי קשר ספציפי לגב.

חשוב לזכור, כי שמירה על גוף תנועתי המבצע פעילות אירובית לרבות ריצה ואימון משקולות ידועים כמפתח לגב בריא ועשיר במגוון יכולות תנועה.

אולי יעניין אותך גם:

הכתבה פורסמה לראשונה במהדורת 'בחזית הבריאות' במייל. להרשמה:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

התחדשנו בעמוד פייסבוק

ושוב זאנוויל עם אתגרים מסוכנים על הבמה • צפו

רולי דיקמן בקליפ געגועים על הדור שאינו – “ימים יפים”

חובה צפייה! השלום זכר של כל ענקי הזמר

“אנא בכח”: ראש העיר בדואט עם פרחי הרא”ם

LIVE: תפילה היסטורית להנצל מהקורונה

מוישי רוזנברג מבקש: “וקבץ נדחינו”!

אהר’לה סאמט באלבום: אוירא דארץ ישראל

“יעדער זינגט”: דודי קנופלר עם להיט פורימי

“קיימו וקיבלו”: רולי דיקמן מפתיע באידיש

תורה פארשטאנד: גרשי אורי ושרוליק קלצקין

“וישמיענו”: משה קאליש בלחן חדש

ניגון לעלוב: החדש של סאמט, דסקל ומלכות

מעוניין לפרסם בסמארט-מגזין?

שלח לנו פרטים ונחזור אליך בשמחה!

תחזית מזג האוויר

סגירת תפריט

רגע לפני שאתה עוזב,

רצינו לעניין אותך ב-3 הכתבות החמות באתר

הרשם עכשיו ל'בחזית' לקבלת החדשות החמות ישירות למייל