ילדים אוטיסטים ישנים פחות | צילום אילוסטרציה: Ecaterina Glazcova, שאטרסטוק

מחקרים רבים נעשו במהלך השנים על מצב שינה של ילדים על הספקטרום האוטיסטי. כולם הראו שכ- 40 עד 80 אחוזים מהילדים על הספקטרום, סובלים מנדודי שינה. הם ישנים באופן מקוטע, מתעוררים בשעת בוקר מוקדמת, מתקשים להירדם ובאופן כללי ישנים כחצי מהזמן במקביל לילדים בני גילם.

כאשר מדברים על אוטיזם, מכלילים מגוון בעיות התנהגותיות, ואין ספק כי גם בעיית השינה יוצרת התמודדות עם פגיעה באיכות החיים. הדבר מעלה את רמת העצבנות שלהם, תוקפנות, רוגז ועוד תופעות שעשויות להיגרם לכל אדם בשל חוסר שינה, או שינה גרועה, וכל שכן לילדים על הספקטרום האוטיסטי.

במרכז הלאומי לחקר האוטיזם באוניברסיטת בן גוריון, החליטו לחקור את תופעת בעיות השינה של הילדים עם האוטיזם, ומדדו לראשונה גלי שינה במוחם במשך לילה שלם. התוצאות הראו כי עוצמת הגלים נמוכה בכ- 25 אחוזים מעוצמת גלי שינה אצל ילדים ללא אוטיזם. החוקרים מאמינים, כי ממצאים אלו חושפים לפחות חלק ממנגנון בעיות השינה.

הכתבה פורסמה לראשונה במהדורת 'בחזית הבריאות' במייל. להרשמה:

המחקר, שנערך בראשות פרופסור אילן דינשטיין מהמחלקה לפסיכולוגיה וראש המרכז הלאומי לחקר אוטיזם, התפרסם בכתב העת המדעי Sleep , שם הסבירו החוקרים כי במהלך המחקר הוקלטה פעילות מוחית של 29 ילדים עם אוטיזם, מול 23 ילדים ללא אוטיזם, באמצעות מערכת EEG . שנתם של הילדים עם אוטיזם, היתה רדודה ושטחית בהשוואה של הילדים האחרים, ולמעשה היתה דומה לשינה של ילדים שאינם עייפים. ההבדל היה גדול במיוחד בשעות הראשונות של הלילה, אז ישנים על פי רוב עמוק יותר, ונעלם בהדרגה לאורך הלילה, בשעות בהן השינה הופכת קלה יותר באופן טבעי.

“נראה שהילדים עם האוטיזם, ובמיוחד אלו שההורים דיווחו שיש להם בעיות שינה קשות, אינם מתעייפים מספיק במהלך היום, לא מפתחים לחץ לישון, ומוחם לא נכנס לפעילות שינה עמוקה כאשר הם נרדמים”, אומר פרופ’ דינשטיין, “הממצא מעיד על כך שמוחם של הילדים עם אוטיזם אינו מפתח דפוסי שינה עמוקה, שהם חיוניים למנוחת המוח וליצירת הרגשת הרעננות שיש לאחר שינה עמוקה. יתרה מכך, נמצא קשר בין חומרת בעיות השינה כפי שהן מדווחות על ידי ההורים ומידת העומק של השינה, כך שילדים עם בעיות קשות יותר הראו פעילות מוחית המעידה על שינה רדודה ושטחית יותר “.

החוקרים מתכננים מחקרי המשך כדי לנסות להמציא מעורבויות שיעצימו את עומק השינה ויבדקו מה יכול לעבוד, כמו הגברת פעילות גופנית, שימוש בתוספי מזון, מלטונין וכדומה.

אולי יעניין אותך גם:

הכתבה פורסמה לראשונה במהדורת 'בחזית הבריאות' במייל. להרשמה:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

התחדשנו בעמוד פייסבוק

“אנא בכח”: ראש העיר בדואט עם פרחי הרא”ם

LIVE: תפילה היסטורית להנצל מהקורונה

מוישי רוזנברג מבקש: “וקבץ נדחינו”!

נוסטלג’יק! MBD, יידל ורדיגר ועמירן דביר

נגיף הקורונה: הקב”ה ציווה ונשמרתם

כל הגדולים במחרוזת אחת: סקולען!

אהר’לה סאמט באלבום: אוירא דארץ ישראל

“יעדער זינגט”: דודי קנופלר עם להיט פורימי

“קיימו וקיבלו”: רולי דיקמן מפתיע באידיש

תורה פארשטאנד: גרשי אורי ושרוליק קלצקין

“וישמיענו”: משה קאליש בלחן חדש

ניגון לעלוב: החדש של סאמט, דסקל ומלכות

מעוניין לפרסם בסמארט-מגזין?

שלח לנו פרטים ונחזור אליך בשמחה!

תחזית מזג האוויר

סגירת תפריט

רגע לפני שאתה עוזב,

רצינו לעניין אותך ב-3 הכתבות החמות באתר

הרשם עכשיו ל'בחזית' לקבלת החדשות החמות ישירות למייל