עסקים ואנשים // טורו השבועי של היועץ העסקי מיכה שולם ב’בחזית הכלכלית’

עסקים ואנשים // טורו השבועי של היועץ העסקי מיכה שולם ב’בחזית הכלכלית’
עוד שבוע עבר בס”ד עצומה, ואנחנו מתקרבים לחג הפורים והמהדרין כבר מזכירים את פסח (או לפחות את הניקיונות…) אז כהרגלינו בחודשים האחרונים, נאיר בעז”ה את הזווית העסקית והכלכלית הקשורה לתקופה זו.
ברור לכולם שיהיו עסקים שיתפרנסו היטב מימי הפורים, ומי שבנוי על משלוחי מנות או אספקה למי שעושה משלוחי מנות, מן הראוי שיהיה ערוך ומוכן לחלוטין כבר היום. מי שצפוי להיפגע מימי הפורים כתוצאה מהתעסקות העולם ב-4 מצוות היום, מן הראוי שיתארגן גם הוא, מהצד ההפוך.
תכננו כבר עכשיו את זמני הפתיחה והסגירה בימי הפורים, ערב פורים ותענית אסתר. דאגו לבדוק איזה צ’קים והו”ק יורדים בימי הפורים בזמן שאתם תהיו בעולמות אחרים (תרתי משמע). הדקו חגורות גם בעניין הפרסום וודאו שמודעות שהזמנתם מראש, לא יפורסמו בימים שבהם עם ישראל עסוק בדברים אחרים. ומה לגבי פסח? על כך נדבר אי”ה באחד המדורים הקרובים.
ברשותכם, אעלה כאן סיפור מאחד העסקים שאני מלווה בתקופה זו. סיפור עם מוסר השכל בצידו כמובן: בעל העסק התקשר וביקש לשבת על התלבטות מסוימת שיש לו. קבענו למועד קרוב, וכשהתיישבתי הוא פתח: “לפני פורים אני עורך יריד מכירות של המוצרים שלי מחוץ לבית העסק. אני מתלבט האם לעשות גם השנה”.
“כמה כל אלטרנטיבה תעלה לך?”, שאלתי אותו. “אני חושב ש…” הוא התחיל לענות בגמגום. קטעתי אותו תוך כדי דיבור, “אתה מתלבט אם לעשות מהלך ואין לך מושג כמה כל מהלך יעלה לך? איך בדיוק תקבל החלטה? על סמך תחושות בטן?”.
התיישבנו עם דף ועט ומחשבון והתחלנו לכתוב. שכירות אולם, עובדים, הובלה, צוות מכירות, סגירת החנות בימי התצוגה, פרסום, ניקיון, קיפול התערוכה והובלה חזור, וכן הלאה והאלה.
מיד לאחר מכן, עברנו לצד השני ובחנו את המשך מכירות בחנות, שכירת שטח החזית על מנת לפרוס שם תצוגה מוגדלת, פרסום גדול יותר בשביל להביא לקוחות לחנות ולא לאולם הרגיל, אובדן לקוחות בגלל שלא מדובר במכירה גדולה באולם וכן הלאה והאלה.
כשמילאתי את שני הדפים הנחתי אותם אחד לצד השני כשהכתב לכיוונו. תחזית ההכנסות היה בהפרש זניח מאוד, וההפרש בהוצאות היה יותר מ…כפול. הוא הביט בדפים ובי בתדהמה שוב ושוב. שנים הוא מוציא סכומים עצומים בלי לתכנן ובלי לחשוב מסודר ולבחון את החלופות בצורה מושכלת לפני היציאה לפרויקט.
זה בדיוק הפאנץ’ – לעולם אל תצאו לפרויקט בלי לתכנן אותו. תחושות בטן הן דבר מטעה. ובעולם העסקים, חוסר ידע הוא מתכון לאסון.
סמארט מגזין הוא מגזין עצמאי שפעילותו החלה בשנת 2017. המגזין נוסד במטרה לספק ולהפיץ את המידע הנוגע לכל תחומי העניין החמים בישראל ותוצריו לקהל החרדי. המגזין גיבש בעולם לראשונה את קהילת הסמארט בישראל ועומד כיום בחוד החנית של הקהילה.